• Macius1
    liceum metka.fw
sfera metka.fw
Logo GrupaBury

Pierwszy dzień, 26 IX, był poświęcony zwiedzaniu niemieckiego obozu zagłady Auschwitz II. Po przyjeździe do Krakowa i rozlokowaniu się w klimatycznym hostelu Deco, naprzeciw domu, w którego szafirowej pracowni Wyspiański kończył swój arcydramat "Wesele", rozpoczęliśmy zwiedzanie stolicy kulturalnej Młodej Polski. Szlakiem bohemy zajrzeliśmy do różnych lokali gastronomicznych, by koniec dnia spędzić przy małej czarnej czy dużej latte w Jamie Michalikowej i poznać historię tego niezwykłego miejsca, w którym ongiś zbierali się twórcy i wierna publika kabaretu "Zielony balonik" oraz słynnych krakowskich szopek. Poetycka wena udzieliła się wielu, uczniowie ochoczo wzięli udział w konkursie na okolicznościowy limeryk. Nagrodę - eleganckie i pewnie równie smakowite ciacho - zdobyła nieoceniona Lea. Nocna włóczęga przez Kraków wciąż gwarny - planty, Karmelicką, Krowoderską - doprowadziła nas na spoczynek.

Kolejny dzień, niezwykle intensywny, rozpoczął się od zwiedzenia Domu Mehoffera (rówieśnika i w pewnym sensie rywala Wyspiańskiego), dobrego malarza i znakomitego witrażysty Podziwialiśmy tam czasowo obecne kartony do witraży św. Maurycy i św. Sebastian z kościoła we Fryburgu. Potem zwiedzaliśmy Rydlówkę - miejsce akcji "Wesela" - w Bronowicach. W Sukiennicach podziwialiśmy m. in. słynny "Szał" i "Wernyhorę". Gdy byliśmy na galerii, zechciał dla nas zagrać hejnalista z wieży Mariackiej. Zwiedziliśmy i ten przepiękny kościół - mieliśmy rzadką okazję widzieć przy pracy konserwatorów ołtarza Wita Stwosza. Obejrzeliśmy polichromię i witraże w kościele Franciszkanów oraz realizację witraży do Katedry Wawelskiej - Kazimierza Wielkiego, Henryka Pobożnego i św. Stanisława.
Wieczór w Starym Teatrze przy "Podróżach Guliwera" dopełnił miary doświadczeń, choć grupka niesytych wrażeń piechurów powędrowała jeszcze do kawiarenki na Podgórzu.

W sobotę uczestniczyliśmy w tradycyjnej 35. pielgrzymce maturzystów na Jasną Górę. Wzięliśmy udział w Drodze Krzyżowej i Mszy św., którą koncelebrował ksiądz Mariusz Górniak.

To był intensywnie spędzony, pełen dobrych wrażeń czas. Maturzyści spisali się na medal zdaniem opiekunów - Pani Ireny Babkiewicz, nielegalnie sprawującej funkcję przewodnika po Krakowie i Księdza Mariusza Górniaka - równie nielegalnie oprowadzającego po Auschwitz i kierującego pielgrzymką w sposób jak najbardziej uprawniony.