• Macius1
    Macius2
    podstawowka metka.fw
    liceum metka.fw
sfera metka.fw
Logo GrupaBury

Harmonogram Warsztatów Zimowych 2019


icon calendar 27, 28 i 30 grudnia 2019

icon location Liceum Ogólnokształacące im. Jana III Sobieskiego w Lublinie


27 grudnia

* Piotr Kononowicz, Stanisław Kurdziałek, Dominik Kufel, Powitanie, 9:30

* Stanisław Kurdziałek, IV rok Uniwersytet Warszawski, “Równania rekurencyjne, równania różniczkowe, liczby zespolone”, ok. 9:45
Równania różniczkowe są chyba najczęściej używaną metodą matematyczną do opisu rzeczywistości. Nie można sobie bez nich wyobrazić fizyki, znajdują jednak też zastosowanie w biologii, ekonomii i innych naukach empirycznych. Z kolei równania rekurencyjne są najczęściej znane matematykom i informatykom, a standardowe kursy analizy i algebry nie poświęcają im zbyt dużo czasu. Chciałbym jednak pokazać, że cały schemat rozwiązywania równań różniczkowych liniowych jest identyczny ze schematem rozwiązywania rekurencji liniowych. Równania rekurencyjne bazują jedynie na podstawowych działaniach na liczbach, a nie na pojęciach takich jak pochodna i całka- z tego powodu są świetnym obiektem do wyrobienia sobie intuicji przydatnej w bardziej złożonych przykładach. Wprowadzenie do opisu liczb zespolonych okazuje się być naturalnym krokiem w przypadku obu typów równań.

* Paweł Bury, IV rok Politechnika Warszawska, “Podstawy muzyki dla niemuzyków”, ok. 12:15

* Bartek Tkaczyk, I rok University of Manchester, “Wprowadzenie do Relatywistyki”,  ok.14:15
Wyprowadzimy razem równania Lorentza, porozmawiamy o tym czym właściwie jest "upływ" czasu czy długość w pojęciu relatywistycznym. Przy pomocy wyprowadzonych równań zdefiniujemy również skrócenie lorentza czy też dylatacje czasu. Wszystko to postaram się zobrazować przy użyciu diagramów Minkowskiego, a jeżeli zostanie nam jeszcze czasu (pewnie nie :p) to poruszymy paradoks stodoły.


28 grudnia

* Dominik Kufel, III rok University College London, “Elementy fizyki statystycznej”, 9:30
Każdy chyba doświadczył plątania się kabli od słuchawek przewodowych. Czemu tak się dzieje? Jak się okazuje można taką sytuację zamodelowac za pomocą fizyki statystycznej. Podczas warsztatów krótko omówię jak można zmotywowac najprostsze koncepty i zalozenia fizyki statystycznej i jak na ich podstawie jesteśmy w stanie uzasadnić np.: zasadę ekwipartycji energii w termodynamice czy już wspomniane plątanie się słuchawek.

* Piotr Tatarczak, IV rok Uniwersytet Warszawski, “Słów kilka o półprzewodnikach”, ok. 11:45
Ciężko wyobrazić sobie współczesny świat bez półprzewodników, na których opierają się nasze telefony, komputery i inne urządzenia. Postaramy się w prosty sposób zrozumieć skąd bierze się struktura pasmowa materiałów determinująca ich podział na przewodniki, półprzewodniki i izolatory oraz powiemy kilka słów o strukturach takich jak studnie i kropki kwantowe.

* Wojciech Malinowski, I rok University of Manchester, “Relatywistyka”, ok. 14
Skoro transformacja Lorentza zostanie wyprowadzona przez kogoś innego [Bartka], ja postaram się pokazać kilka nieoczywistych faktów które z niej wynikają. Jakich? Na przykład dlaczego nie da się osiągnąć prędkości światła. Następnie przejdziemy do zagadnień pędu i energii w ujęciu relatywistycznym. Z ich użyciem przyjrzymy się zderzeniom cząstek poruszających się z relatywistycznymi prędkościami.

30 grudnia

* Jan Malinowski, II rok University of Oxford, “Równanie fali”, 9:30
Równanie falowe jest jednym z najważniejszych równań wykorzystywanych w fizyce. Podczas warsztatów zajmiemy się jego wyprowadzeniem oraz zastanowimy się jak je rozwiązać. Następnie, wykorzystamy zdobytą wiedzę do rozwiązania paru zadań, które w dość naturalny sposób doprowadzą nas do rozwinięcia w szereg Fouriera.

* Kuba Głazowski, II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, “Mechanika Kwantowa”, ok. 11:45
Pokazywanie na szczególnie dziwnych przypadkach przedstawionych zwykle za pomocą mechaniki klasycznej, że ich natura uzasadniona jest po spojrzeniu na sytuację rozpatrując jego statystykę. Omówię podstawy rachunku i wszystkie potrzebne rzeczy opierając się maksymalnie na prostych równaniach różniczkowych, i skupię się na idei rozpatrywania zjawisk pod kątem mechaniki kwantowej.

* Jan Gruszczynski, III rok University of Oxford, ok. 13