• Macius1
    Macius2
    podstawowka metka.fw
    liceum metka.fw
sfera metka.fw
Logo GrupaBury

Z życia przedszkola

Skąd się biorą wady wymowy?
Nie każdy rodzic przedszkolaka wie, że częstą przyczyną wad wymowy jest nieprawidłowe połykanie u dziecka.

Nieprawidłowe, czyli jakie?
To sposób połykania śliny z językiem ułożonym płasko na dnie jamy ustnej, przetrwały jeszcze z czasów niemowlęcych, kiedy taki odruch był całkiem normalny. Jeśli do 3 – 4 roku życia (do czasu pojawienia się wszystkich zębów mlecznych) dziecko nadal będzie połykać stylem trzewnym (niemowlęcym), czyli wsuwając język między zęby, napinając usta i policzki, to będzie już nieprawidłowość, czyli infantylne połykanie. Powoduje ono, że dziecko zmaga się z wadami zgryzu, z tzw. międzyzębową realizacją głosek (t, d, l, s, z, c, dz) oraz trzech szeregów głosek (sz, ż, cz, dż, ś,ć, ź, dź), czyli po prostu sepleni.

Jaka jest przyczyna infantylnego połykania?
• zbyt długie jedzenie papkowatych pokarmów
• zbyt długie przywiązanie do smoczka, butelki
• ssanie palca
• obniżone napięcie mięśniowe w obrębie mięśni buzi
• skrócone wędzidełko podjęzykowe
• otwarte usta i nieprawidłowy (ustny) tor oddechowy
• niedojrzałość układu neuromotorycznego, czyli wszelkie przetrwałe odruchy pierwotne.

Jak nauczyć prawidłowego połykania?
Kształtowanie prawidłowego połykania przebiega w trzech etapach:
I etap to nauka unoszenia szerokiego języka za górne zęby i utrzymywania go w tej pozycji (tzw. pozycja spoczynkowa języka)
II etap polega na kształtowaniu umiejętności połykania śliny w sposób dojrzały
III etap to nauka połykania płynów. Nauka połykania jest prowadzona przez specjalistę-logopedę, jednak podstawą do utrwalenia prawidłowego połykania jest systematyczna, codzienna praca w domu.

Ciocia Agnieszka

Z życia przedszkola