• Macius1
    Macius2
    podstawowka metka.fw
    liceum metka.fw
sfera metka.fw
Logo GrupaBury

Z życia szkoły

Uczniowie z całej Polski pamiętają o warszawskich powstańcach! Wraz z końcem marca minął termin nadsyłania sprawozdań od nauczycieli, którzy we wrześniu wraz ze swoimi uczniami przystąpili do Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Powstańcy’44 – pamiętamy!” organizowanego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Nakle nad Notecią. W inicjatywie wzięło udział 135 nauczycieli z 68 szkół z całej Polski (nie wliczając organizatorów). Celem projektu było rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego oraz rozbudzanie uczuć patriotycznych wśród młodzieży w oparciu o realizację podstawy programowej. Projekt został objęty honorowym patronatem Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oraz Burmistrza Miasta i Gminy Nakło nad Notecią, pana Sławomira Napierały.

W projekcie wzięli udział uczniowie klas 7c, 8b i 8c pod kierunkiem pani Marii Chaciołki, pani Anny Kuwałek i pani Ewy Zakościelnej.

Uczniowie omówili sytuację Polaków w latach okupacji oraz bardziej szczegółowo informacje dotyczące powstania warszawskiego, w tym: przebieg powstania, życie codzienne w czasie powstania, los żołnierzy powstania oraz cywilów.
Podczas lekcji języka polskiego skupili się na fragmentach książki M. Wańkowicza. Poznali sylwetkę pisarza i losy jego rodziny. Następnie czytali wiersze wojenne A. Świrszczyńskiej i poezję K.K.Baczyńskiego. Uczniowie zaprezentowali podczas lekcji zdalnej sylwetki przedstawicieli pokolenia Kolumbów.
Los cywilów w powstaniu omówili na podstawie fragmentów „Pamiętnika z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego oraz fragmentów spektaklu powstałego w oparciu o ten tekst. Analizowali też obraz powstania przedstawiony w filmie J. Komasy „Miasto’44”. Na zakończenie cyklu lekcji o literaturze czasu wojny i okupacji zastanawiali się nad motywcjami młodych ludzi – uczestników powstania oraz innych, którzy narażali się, walcząc z okupantem lub ratując ofiary. Uczniowie szukali uniwersalnych sensów literatury wojennej. Dostrzegli własną odpowiedzialność za los kraju i świata. Próbowali odpowiedzieć na pytanie, co jest w życiu naprawdę ważne.

Podczas lekcji historii kilkanaście grup stworzyło prezentacje i plakaty odnoszące się do mało znanych lub wyjątkowo ciekawych faktów: codzienności w czasie powstania, cywilów podczas powstania czy młodocianych żołnierzy powstania warszawskiego. Jest to świetny przykład na pogłębianie naszej wiedzy o historii państwa i narodu polskiego.

Realizacja projektu była okolicznością sprzyjającą budowaniu tożsamości narodowej uczniów oraz rozbudzaniu uczuć patriotycznych. Uczyła również samodzielności, współpracy i odpowiedzialności za wspólną pracę. Uczniowie doskonalili także swoje umiejętności pracy z komputerem. Mamy nadzieję, że udział w projekcie będzie owocował w przyszłości.

Wybrane efekty pracy uczniów można obejrzeć w naszej Galerii.

Z życia szkoły