• Macius1
sfera metka.fw
Logo GrupaBury

Co nas wyróżnia

W dniach 20 – 24 października 2014 roku przedstawiciele wszystkich szkół partnerskich  realizujących projekt Comenius „The bookworms of Europe” spotkali się w gościnnych progach szkoły w Mersin na południu Turcji. Nasza szkoła partnerska jest największą placówką w mieście, w której na dwie zmiany uczy się  2450 uczniów.

Podczas gdy nauczyciele z Niemiec, Hiszpanii, Norwegii, Turcji, Słowacji i Polski prezentowali działania poczynione w ramach projektu, opisywali stan czytelnictwa w swoich szkołach i krajach oraz planowali wspólną pracę w ostatnim roku, uczniowie również prezentowali swoje kraje, miasta i szkoły, zawierali nowe przyjaźnie oraz poznawali osobliwości kultury tureckiej.

Ale o tym najlepiej opowiedzą uczestnicy spotkania: Ola Samborska z kl. Va oraz Szymon Pszczoła z kl.Vb.

Ola: W dniu 19 października poleciałam wraz z Szymonem Pszczołą, panią Wojtowicz i panią dyrektor do Turcji. Nasz lot z Warszawy był opóźniony i na lotnisku w Stambule mieliśmy tylko 30 minut na przesiadkę do samolotu lecącego do Adany. Po przylocie okazało się, że nasz bagaż nie doleciał. Musieliśmy czekać na lotnisku 4 godziny na następny samolot, w którym mogły być nasze walizki. Gdy odzyskaliśmy nasze bagaże, zostaliśmy zawiezieni do hotelu i tam poznaliśmy goszczące nas rodziny. Pan Ayhan zawiózł mnie i Szymona do swojego domu. Rano zawieziono nas do tureckiej szkoły, w której uczy się dwa tysiące uczniów. Mieliśmy tam zaprezentować naszą szkołę i jej specyfikę oraz opowiedzieć o Polsce i Lublinie.

Szymon: Około 13.30  wyjechaliśmy na wycieczkę do Tarsu. Tam widzieliśmy studnię i kościół świętego Pawła, grób proroka Daniela i piękne, stare kamieniczki. Byliśmy też na tamtejszym bazarze, gdzie mogliśmy zrobić zakupy. Ta wycieczka bardzo mi się podobała.

Następnego dnia pojechaliśmy do pięknych ruin w Kanytelli, to były zabytki z przed czterech tysięcy lat. Bardzo mi się podobały. Potem widzieliśmy jaskinię „Piekło”, była bardzo piękna. Potem pojechaliśmy na plażę, gdzie widzieliśmy Maiden Castle oraz mieliśmy okazję wykąpać się w morzu Śródziemnym.

Ola: Zwiedzaliśmy bardzo ładne miejsca i robiliśmy zdjęcia. Właśnie tego dnia zaprzyjaźniłam się ze Słowaczkami Martiną i Teresą. Wiedzieliśmy, że następny dzień będzie wyczerpujący, ponieważ będziemy jechać do Kapadocji. To bardzo interesujące miejsce. Zwiedzaliśmy klasztory i domy wykute w skale.

Szymon: Nasza podróż była bardzo długa, ponieważ trwała aż 4 godziny. O 11.30 byliśmy już na miejscu. Zwiedzaliśmy takie „kosmiczne miasto”, które było naprawdę przepiękne. Potem byliśmy w otwartym muzeum, w którym oglądaliśmy dawne kościoły oraz freski, które w nich były. Następnie pojechaliśmy do warsztatu ręcznych wyrobów z gliny i byliśmy w fabryce biżuterii.

Ola: Czwartek był naszym ostatnim dniem pobytu u gościnnych Turków. Pani dyrektor zabrała mnie, Szymona, Słowaczki i Hiszpanów do restauracji na plaży. Następnie udaliśmy się na turecki obiad. Posiłek był bardzo smaczny i syty. Potem poszliśmy na kręgle do Forum.

Myślę, że nasza szkoła jest o wiele lepsza od szkoły tureckiej pod wieloma względami. Po pierwsze nasza szkoła jest o wiele czystsza i spokojniejsza. Jest mniej uczniów i nauczycieli. Gdybym miała wybierać, do jakiej szkoły chcę chodzić, wybrałabym właśnie naszą. Cała wyprawa była bardzo interesująca i udana.

Zaprazamy do objrzenia fotoreportażu z wyjazdu do Mersin.