Z ustnego egzaminu maturalnego w 2010 roku nasi uczniowie uzyskali następujące wyniki:
przedmiot |
zakres podstawowy |
zakres rozszerzony |
|
% |
% |
j. angielski |
73% |
78% |
j. niemiecki |
87% |
100% |
Z pisemnego egzaminu maturalnego w 2010 roku, z najchętniej wybieranych przedmiotów, nasi uczniowie uzyskali następujące wyniki:
przedmiot |
zakres podstawowy |
zakres rozszerzony |
|
% |
stanin* |
% |
stanin* |
j. angielski |
82% |
6 |
81% |
6 |
j. niemiecki |
90% |
7 |
93% |
8 |
biologia |
67% |
8 |
60% |
5 |
chemia |
78% |
8 |
82% |
7 |
fizyka |
86% |
8 |
61% |
5 |
geografia |
80%
|
9 |
57% |
6 |
matematyka |
67% |
6 |
56% |
5 |
*Zamieszczona poniżej tabela pozwala właściwie zinterpretować wyniki szkół wyrażone w tzw. skali staninowej. Skala ta umożliwia porównanie wyników uzyskanych na egzaminach w różnych latach i z różnych przedmiotów znacznie obiektywniej, niż uzyskane przez uczniów wyniki procentowe. Różny jest bowiem poziom trudności egzaminu z tego samego przedmiotu w kolejnych latach, różne są także poziomy trudności egzaminów z różnych przedmiotów.
Skala staninowa pokazuje kolejność wyniku szkoły (lub ucznia) w ogólnej puli wyników egzaminu. Innymi słowy, pozycja wyniku szkoły na skali staninowej informuje nas, jaki procent szkół uzyskał lepszy wynik, jaki gorszy, a jaki porównywalny z interesującą nas szkołą.
Załóżmy, że szkoła otrzymała wynik kwalifikujący ją do 8 stanina. Odczytujemy, że jest to stanin nazwany bardzo wysokim oraz że zakładany procent szkół w tym staninie wynosi 7%. Oznacza to, że wynik z egzaminu w tej szkole jest porównywalny z wynikami 7% szkół w Polsce. Równocześnie zauważamy, że wynik tej szkoły jest lepszy niż wynik 89% szkół ze staninów niższych oraz gorszy od 4% szkół mających lepsze wyniki.
Stanin |
Opis stanina |
Procent wyników |
1 |
najniższy |
4 |
2 |
bardzo niski |
7 |
3 |
niski |
12 |
4 |
poniżej średniego |
17 |
5 |
średni |
20 |
6 |
powyżej średniego |
17 |
7 |
wysoki |
12 |
8 |
bardzo wysoki |
7 |
9 |
najwyższy |
4 |
|