Z egzaminu gimnazjalnego w 2012 roku nasi uczniowie uzyskali następujące wyniki*:
Egzamin |
Sobieski
|
województwo
|
Polska
|
%
|
stanin**
|
%
|
%
|
Język polski
|
80%
|
8
|
66%
|
65%
|
Historia i wiedza o społeczeństwie
|
83%
|
9
|
60%
|
61%
|
Matematyka
|
69%
|
8
|
47%
|
47%
|
Przedmioty przyrodnicze
|
64%
|
8
|
50%
|
50%
|
Język angielski - poziom podstawowy
|
91%
|
8
|
62%
|
63%
|
Język angielski - poziom rozszerzony
|
83%
|
9
|
44%
|
46%
|
*W danych nie uwzględniono wyników klasy dyslektycznej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, objętych w naszej szkole indywidualnym programem nauczania.
**Zamieszczona poniżej tabela pozwala właściwie zinterpretować wyniki szkół wyrażone w tzw. skali staninowej. Skala ta umożliwia porównanie wyników uzyskanych na egzaminach w różnych latach i z różnych przedmiotów znacznie obiektywniej, niż uzyskane przez uczniów wyniki procentowe. Różny jest bowiem poziom trudności egzaminu z tego samego przedmiotu w kolejnych latach, różne są także poziomy trudności egzaminów z różnych przedmiotów.
Skala staninowa pokazuje kolejność wyniku szkoły (lub ucznia) w ogólnej puli wyników egzaminu. Innymi słowy, pozycja wyniku szkoły na skali staninowej informuje nas, jaki procent szkół uzyskał lepszy wynik, jaki gorszy, a jaki porównywalny z interesującą nas szkołą.
Załóżmy, że szkoła otrzymała wynik kwalifikujący ją do 8 stanina. Odczytujemy, że jest to stanin nazwany bardzo wysokim oraz że zakładany procent szkół w tym staninie wynosi 7%. Oznacza to, że wynik z egzaminu w tej szkole jest porównywalny z wynikami 7% szkół w Polsce. Równocześnie zauważamy, że wynik tej szkoły jest lepszy niż wynik 89% szkół ze staninów niższych oraz gorszy od 4% szkół mających lepsze wyniki.
Stanin
|
Opis stanina
|
Procent wyników
|
1
|
najniższy
|
4
|
2
|
bardzo niski
|
7
|
3
|
niski
|
12
|
4
|
poniżej średniego
|
17
|
5
|
średni
|
20
|
6
|
powyżej średniego
|
17
|
7
|
wysoki
|
12
|
8
|
bardzo wysoki
|
7
|
9
|
najwyższy
|
4
|
|